Aerosaně | Tuzemák Objevitel

Aerosaně

Značka inovací

Ve 30. letech minulého století byla Tatra v automobilovém světě legendou. Světu představila první sériově vyráběný automobil s motorem vzadu v aerodynamické karoserii bez stupaček na světě a Hans Ledwinka, konstruktér a dlouholetý technický ředitel značky, přicházel s jednou inovací za druhou. Jednou z nich byly i aerosaně Tatra V 855.

Aerosaně

Tatra V 855

Šlo o prototyp motorových saní, které měly sloužit armádě na zamrzlých a zasněžených pláních východní fronty. Vozidlo uváděla do pohybu tlačná vrtule, umístěna v zadní části vozu. Dva páry širokých dřevěných lyží ovládaly dva volanty, jeden pro přední pár, druhý pro zadní. Aerosaně tak mohly snadno kličkovat terénem a při testech dosáhly rychlosti 80 km/h, nicméně plánovaná rychlost byla až 130 km/h.

Německá armáda sice v Rusku provedla další zkoušky, ale nakonec na sériovou výrobu aerosaní nedošlo: podle archivních materiálů byl v Tatře v roce 1942 postaven pouze jediný kus. Má modrobílou karoserii, je 5,3 metru dlouhý, 2 metry široký a 1,7 metru vysoký a na vlastní oči si ho prohlédnete v Technickém muzeu Tatra v Kopřivnici.

Zpět do muzea

Sledujte nás
na Instagramu

Objevte svět Tuzemáku Objevitele na sociálních sítích. Novinky,
soutěže a užitečné informace.

A nezapomeňte nás označit

#tuzemakobjevitel